Trøtt, sliten, og tom for energi?

Synes du ofte at du er trøtt og sliten? For ofte? Mangler du energi til å gjøre mer enn å gå på jobb og ligge i sofaen? Det er ikke unormalt å føle seg slapp og utslitt i perioder, men om det vedvarer, bør du ta tak i det. Stress fører til negative forandringer i hjernen, så å legge om til et roligere liv er en god investering. Vi gir deg ti enkle grep som kan få deg ovenpå igjen.

Er du sliten og tom for energi er det ikke alltid at mer søvn er løsningen. 

Ti tips til hvordan du kan få opp energien

 

Stress ned

Det tar mye energi å vedlikeholde stress, så å senke stressnivået er prioritering nr. 1. På samme måte som bekymringer og redsel, tapper det oss for krefter. Men å stresse ned er lettere sagt enn gjort. Er du vant til et høyt tempo, krever det en bevisst innsats. Fokuser på å gjøre endringer, og øv deg på å senke tempoet.

 

Spis riktig

Velbalanserte og jevnlige måltider er viktig. Spis gjerne mindre og oftere. Velg sunt og fargerikt, og gjerne mat med mye magnesium. Magnesium hjelper kroppen å omdanne mat til energi. Mineralet finnes i ulike typer grønne bladgrønnsaker (spinat, grønnkål, rødbetblader), nøtter, brun ris, fullkornsbrød, fisk og kjøtt. Ta deg tid til å nyte måltidet.

 

Drikk vann

Mange undervurderer kroppens behov for væske, men vann er viktig for de fleste av kroppens funksjoner. Dehydrering fører til at du føler deg trøtt og sliten. Hvis vann ikke er din favoritt kan du tilsette smak med sitron, agurk eller lime- / mynteblader.

 

Pust riktig

Øv deg på å puste med magen slik at oksygenet kommer helt ned i lungene. Når vi puster grunt med brystet, er det kun noe av luften som dras ned i lungene. Oksygenet skal inn gjennom munnen og ut gjennom nesa. Riktig pust booster energien din, og får også ned stressnivået.

 

Nok søvn

Sørg for å få 7-8 timers søvn.  Hver natt. Kroppen og hjernen trenger minimum 7 timer for å hente seg inn. Én time fra eller til har stor betydning for kroppen – søvnmangel hoper seg opp, og mens man i mellomtiden tærer på reservene, blir man slapp og sliten.

 

Finn ut hva som plager deg

Lag deg et regnskap over energien din – hvor mye går ut, hvor mye inn. Finn ut hva som tærer på deg: venner- og familieforpliktelser, jobb, studier, forventningspress, høyt sosial tempo, negative mennesker… Reduser eller kutt ned på det som ikke er bra for deg. Lær deg å prioritere, og lær deg å si nei!

 

Sorter tanker

For mange stressede tanker i hodet er energikrevende. Få hjelp av familie, venner eller en profesjonell til å sortere bekymringer, og skille reelle problemstillinger fra de unødvendige (som vi ofte har en tendens til å skape selv). En opprydding i hodet kan gi deg energien tilbake.

 

Planlegg

Planlegging kan spare oss for mye stress og energibruk. Tenk igjennom på forhånd hva du skal gjøre, slik at ting ikke kommer overraskende på (=stress). Lag deg gjerne en liste over gjøremål som du kan krysse av på – da tar det ikke opp plass i hodet, du risikere ikke å glemme ting.  Å krysse av for ting som er gjort, gir en overraskende stor grad av tilfredsstillelse.

 

Tren

Det kan virke som en uoverkommelig oppgave å bruke den lille energien man har på å trene. Men trening er en investering som gir god avkastning. I tillegg til de mange helsemessige fordelene trening har, generer trening energi – masse energi. Det er ikke så viktig hva du gjør, men at du gjør noe. Gå eller sykle til/fra jobb, rull ut yogamatten hjemme, gå/ jogg en tur eller meld deg på et treningsstudio.  Finn aktiviteter som fungerer for deg. Start forsiktig og øk innsatsen etterhvert.

 

Le mye

Hvis du trodde at «en god latter forlenger livet» bare er et uttrykk, tar du feil. Forskning viser nemlig at latter påvirker kroppen fysisk. Når vi ler frigjør hjernen endorfiner som gjør oss glade. Latter er med andre ord en god booster for energien. Så gjør noe som er gøy: Snakk med en morsom venn, finn frem en morsom film eller et stand up show eller les en morsom bok.

 

Musikk

Vi har alle kjent på effekten musikk har. Det er rett og slett et strakstiltak for energi. Få i gang pulsen, kroppen, gleden og energien med favoritt-spillelisten din. Kanskje du kan kombinere det med trening, så slår du to fluer i én smekk?

AKTUELLE PRODUKTKATEGORIER

Sol, reise og livsstil
Toalettmapper
Reisestørrelser
Reisesyke

Relevante produkter

Flere råd og tips

Fakta om feber

Feber er en del av kroppens naturlige forsvarsmekanismer

Hjelp til røykeslutt

Fire av fem røykere angrer på at de begynte å røyke. Er du en av dem?

Sjekk UV-varselet her

Ultrafiolett stråling forventet i Norge. Se for hele Norden, og se våre beste tips før du går ut i solen.

Boots Norway © 2021