Leddsmerter

Leddsmerter

Smerter i ledd er svært vanlig, særlig i den eldre befolkningen. Livsstilsendringer kan bidra til å redusere smertene, men noen ganger trengs det behandling med legemidler.

Leddsmerter i kneetLeddsmerter i kneet

Alle delene i et ledd kan gi smerte dersom de blir skadet eller rammet av sykdom.

Et ledd består av ben, brusk og en omsluttende leddvæske. Inne i leddet finnes det leddvæske. Rundt leddene er det leddbånd, sener og muskler. Alle delene i et ledd kan gi smerte dersom de blir skadet eller rammet av sykdom.

Smerten kan være ledsaget av hevelse, rødhet og/eller redusert bevegelighet.  Det er mange sykdommer som kan gi leddsmerter f.eks. urinsyregikt, leddgikt, fibromyalgi og slitasjegikt. Andre årsaker til leddsmerter kan være idrettsskader. Da er ofte leddbåndet involvert, som for eksempel ved forstuing.

Slitasjegikt (artrose) er den hyppigste (reumatiske) leddsykdommen hos voksne over 60 år. Artrose i ett eller flere ledd er svært vanlig, og man regner med at halvparten av de som har fylt 70 har artrose. Mosjon har en positiv innvirkning på leddsmerter, og de som jevnlig er i bevegelse rapporterer mindre problemer med leddsmerter. Overvekt vil forverre leddsmerter, mens et vekttap på noen få kilo kan ha positiv effekt, særlig ved smerter i hofter, knær og ankler.

Leddsmerter er også vanlig ved forkjølelse, influensa og andre infeksjoner med feber. Omega-3 hevdes å kunne ha en positiv innvirkning på leddsmerter.

 

Behandling av leddsmerter

Dersom smertene i leddet oppstår plutselig eller er svært sterke gir dette grunn til å oppsøke lege. Langvarige smerter bør også undersøkes av lege. Fysioterapeut kan gi veiledning om trening. Ved behov kan smertestillende og betennelsesdempende legemidler brukes.

Det finnes smertestillende og betennelsesdempende gel til lokal behandling. Les alltid pakningsvedlegget nøye ved bruk av reseptfrie legemidler. Les mer om egenbehandling med reseptfrie smertestillende legemidler.

 

Førstehjelp ved akutte leddskader (for eksempel en leddbåndskade eller forstuing) som ikke trenger legetilsyn anbefales:

  1. Avlastning av leddet, ro og hvile, bruk evt. krykker.
  2. Nedkjøling av leddet 20 minutter hver 3.-4. time de første 48 timer.
  3. Forbind leddet noe stramt med for eksempel elastisk bind.
  4. Leddet bør heves over hjertenivå.

AKTUELLE PRODUKTKATEGORIER

Sol, reise og livsstil
Toalettmapper
Reisestørrelser
Reisesyke

Relevante produkter

Flere råd og tips

Fakta om feber

Feber er en del av kroppens naturlige forsvarsmekanismer

Hjelp til røykeslutt

Fire av fem røykere angrer på at de begynte å røyke. Er du en av dem?

Sjekk UV-varselet her

Ultrafiolett stråling forventet i Norge. Se for hele Norden, og se våre beste tips før du går ut i solen.

Boots Norway © 2021