Halsbrann

Halsbrann kjennetegnes som svie bak brystbenet og følges ofte av sure oppstøt. Symptomene oppstår gjerne i forbindelse med tunge måltider eller inntak av alkohol.

De fleste kan oppeve halsbrann eller sure oppstøt i forbindelse med inntak av store måltider, alkoholmengder eller sterkt krydret mat. 

Magesekken inneholder syre som hjelper oss å fordøye maten vi spiser. Vanligvis begrenses denne syren til magesekken ved at lukkemuskler i overgangen mellom magesekken og spiserøret automatisk forhindrer syren i å komme opp i spiserøret. Hos noen kan disse musklene av ulike grunner være svekket, og da syre komme opp i spiserøret og forårsake halsbrann og sure oppstøt. 20-40% av befolkningen opplever periodevis halsbrann.

De klassiske symptomene ved halsbrann er en etsende og brennende følelse i øvre del av magen og bak brystbenet. Noen opplever at syren kommer helt opp i munnen som et surt oppstøt. Tørrhoste og dårlig ånde kan også være syrerelaterte problemer.

Mens de fleste kan oppleve halsbrann og/eller sure oppstøt fra tid til annen, særlig i forbindelse med inntak av uvanlig store måltider, store alkoholmengder eller sterkt krydret mat, har noen jevnlig betydelige problemer som følge av at magesyren kommer opp i spiserøret fordi musklene ikke fungerer godt nok. Dette kalles gastroøsofageal reflukssykdom (brystbrannsykdom), og krever ofte legebehandling med syrereduserende legemidler. Man regner med at ca. 5-10% av befolkningen har reflukssykdom. Hos disse kan syreproblemene i noen tilfeller forårsake betennelse i spiserøret, øsofagitt.

Medvirkende årsaker

Mange gravide opplever halsbrann og sure oppstøt. Dette skyldes hormonelle forandringer, men også at den voksende livmoren presser mageinnholdet oppover ettersom fosteret vokser. Overvekt kan også øke problemene.

Mange matvarer er kjente for å gjøre plagene verre. Man bør vise særlig forsiktighet med alkohol, kaffe, te, kullsyreholdige drikker og juice. Sure bær og frukt, sterk mat, fet mat og sjokolade kan også gi syreplager hos de som er disponert for det. Ved å unngå store måltider på kvelden, kan nattlige plager reduseres, og man bør ikke legge seg rett ned etter at man har spist. Generelt anbefales det å dele matinntaket inn i flere, små måltider heller enn få og store.

Nikotin er lite gunstig hvis du plages av halsbrann fordi man antar at den nedre lukkemuskelen i spiserøret kan svekkes av nikotin.

Stress og enkelte legemidler kan også øke risikoen for syreplager.

Hva kan du gjøre selv?

Du kan redusere risikoen for halsbrann og sure oppstøt ved å kartlegge årsakene til plagene og om mulig unngå disse. Særlig det å unngå eller redusere inntaket av mat og drikke som er kjent for å forverre syreplager kan ha god effekt.

Syrenøytraliserende legemidler brukes av mange med god effekt. Mange ulike produkter kan kjøpes reseptfritt på apoteket.

Når må du oppsøke lege?

Du bør kontakte lege umiddelbart hvis du har halsbrann og plages med smerter i magen eller brystet, hvis du kaster opp blod eller hvis avføringen er svart eller inneholder blod. Blod kan tyde på at det er sårtilstander og blødninger i fordøyelsessystemet (f.eks. magesår)

Er du plaget med hyppig halsbrann og har nedsatt livskvalitet som en følge av dette, bør legen kontaktes.

Hvis du har svelgeproblemer, går ufrivillig ned i vekt eller er plaget av en følelse av at noe har satt seg fast i halsen, bør du også kontakte legen. Legen kan da velge å henvise deg til videre undersøkelser. 

 

Enkle tips for å lindre halsbrann:

  • Del matinntaket i flere små måltider, heller enn få og store.
  • Legg deg ikke ned rett etter du har spist.
  • Unngå store fysiske anstrengelser rett etter måltidet.
  • Unngå arbeid der du står fremoverlent over lang tid
  • Om natten kan det hjelpe å heve hodeenden 10-15 cm, for eksempel med  ekstra puter eller en planke under sengen.

 

Kilder: helsenorge.no, Norsk helseinformatikk

AKTUELLE PRODUKTKATEGORIER

Sol, reise og livsstil
Toalettmapper
Reisestørrelser
Reisesyke

Relevante produkter

Flere råd og tips

Fakta om feber

Feber er en del av kroppens naturlige forsvarsmekanismer

Hjelp til røykeslutt

Fire av fem røykere angrer på at de begynte å røyke. Er du en av dem?

Sjekk UV-varselet her

Ultrafiolett stråling forventet i Norge. Se for hele Norden, og se våre beste tips før du går ut i solen.

Boots Norway © 2021