Slik henger søvn og depresjon sammen

Søvn er medisin for kroppen. Mental helse og søvn henger tett sammen. Finn ut om det er mangelen på søvn som har skyld i hvordan du føler deg, eller omvendt. Slik kan du sove deg til bedre helse. 

Søvnproblemer og mangel på søvn over lengre tid kan ha påvirkning på helsen.

Søvnproblemer kan føre til depresjon

Ikke å få sove, kan gjøre hvem som helst desperat. For de som, ikke bare sliter med én dårlig natt i ny og ne, men der søvnmangelen er et mønster, kan selv tanken på å legge seg til nok en våkenatt bli et stressmoment, og i verste fall ende i frykt. Det er en ondartet sirkel du bør få hjelp til å bryte.

 

Depresjon kan føre til søvnproblemer

På samme måte som mangelen på søvn påvirker den fysiske helsen negativt, påvirkes også den mental helsen. Stress, problemer og negative tanker, er ikke et gunstig utgangspunkt for en god natts søvn. Å finne verktøyene som lærer deg å koble ut hodet når du skal sove, kan gi deg et nytt liv.

 

Hva er depresjon?

Å føle seg litt «nedfor» en gang iblant er helt normalt. Ingen kan være på topp hele tiden.

Men hva så, når det ikke bare er av og til, hvis den «nedfor-følelsen» aldri tar slutt, eller utvikler seg til å styre livet ditt? Depresjon har mange ansikter, og søvnproblemer kan være ett av symptomene. Om du mistenker at du kan ha en depresjon bør du oppsøke fastlegen din – jo tidligere du kan få hjelp og veiledning, desto større er sjansen for å snu utviklingen.

 

Depresjon og insomni

Insomni – eller kronisk søvnløshet på norsk – er en tilstand der du sliter med søvn, enten med innsovning, at du våkner ofte om natten, eller våkner grytidlig om morgenen. Insomni er den vanligste søvnforstyrrelsen* og blant de vanligste helseplagene i alle aldersgrupper. Insomni påvirker humør, konsentrasjon og yteevne, og kan gå utover helsen, utdanning, jobb og relasjoner til andre mennesker.

At søvn og mental helse henger tett sammen er et etablert faktum, så at et stadig underskudd på søvn forbindes med depresjon er kanskje heller ingen overraskelse. Enten det er mangel på søvn som gjør deg deprimert, eller omvendt, er det hjelp å få.

 

*Andre søvnforstyrrelser er:

Søvnapné (pustestopp under søvn)

Narkolepsi (økt søvnighet og anfall med unormal søvntrang på dagtid)

Parasomni (fysiske hendelser/opplevelser under søvn)

 

Hjelp til søvnproblemer

Depresjon: Det er viktig å finne ut av om depresjonen har en spesifikk årsak og er forbigående, eller noe mer alvorlig. Fastlegen vil henvise deg videre til spesialist. Det er ikke nødvendigvis en depresjon som er skyld i at du sover dårlig, hormoner kan også kan også ødelegge for nattesøvnen. 

Søvnklinikk: Det gjøres mye forskning på søvn, og mange klinikker har spesialisert seg på å hjelpe folk til å sove bedre. På en søvnklinikk gjøres det en helhetsvurdering via tester og samtaler. Man lærer og trener på adferdsmønster og teknikker som skal hjelpe deg å ta kontroll over egen søvn.

 

Folkehelseinstituttet om søvnproblemer

Antallet som sliter med søvn blir stadig flere. Folkehelseinstituttet anbefaler derfor at det skal satses mer på forebygging av søvnvansker, tidlig intervensjon og at ikke-medikamentelle tiltak gjøres lettere tilgjengelig for de som trenger det.

 

Rastløse bein

Dette er en ubehagelig kribling i leggene som gir en uimotståelig trang til å bevege dem. Plagene forsvinner med én gang du rører deg, men kommer like fort tilbake. Desto mer avslappet du er, desto tydeligere er plagene. Ofte er det verst 15-30 minutter etter at man har lagt deg, men de kan også forekomme på dagtid. Spør fastlegen om råd.

 

Søvnapné

Søvnapné betyr pustepauser under søvn. Man stopper rett og slett å puste fordi noe blokkerer luftveiene. Tung snorking er typisk for de som lider av dette. De rykker til/våkner flere ganger om natten, noe som gir urolig søvn og dårlig søvnkvalitet. Mange er ikke klar over at de har søvnapné. Om du ikke har noen til å overvåke søvnen din, kan du prøve å sette mobilen din på opptak. Har du fem opphold i timen, bør du oppsøke lege.

 

Vinterdepresjon

Sesongavhengig stemningsforstyrrelse (seasonal affective disorder/SAD) er en tilstand mange kjenner på. Det er uenighet om tilstanden skal betegnes som en slags mild depresjon, men mørketiden er lang i Norge, noe som tilsvarer en lang periode med høy melatoninproduksjon (hormon som skilles ut med mørke). Selv om søvnbehovet øker, og man sover mye, føler man seg sjelden uthvilt når man våkner.

 

Utveksl erfaringer

Ofte kan andres erfaringer og tips være en løsning på problemer, også søvnproblemer. Snakk med familien, venner eller kollegaer. Ofte er det mange som sliter med det samme. Prøv ut hverandres tips og teknikker, og del på erfaringer og kunnskap.

Ofte er ting lettere å gjennomføre/prøve ut når man er flere. Og om ikke annet, kan det være en hyggeligere måte å takle tunge tider på.

 

Kilder: FolkehelseinstituttetNorsk helseinformatikk

AKTUELLE PRODUKTKATEGORIER

Sol, reise og livsstil
Toalettmapper
Reisestørrelser
Reisesyke

Relevante produkter

Flere råd og tips

Fakta om feber

Feber er en del av kroppens naturlige forsvarsmekanismer

Hjelp til røykeslutt

Fire av fem røykere angrer på at de begynte å røyke. Er du en av dem?

Sjekk UV-varselet her

Ultrafiolett stråling forventet i Norge. Se for hele Norden, og se våre beste tips før du går ut i solen.

Boots Norway © 2021