Hjertehelse

Visste du at hjerte- og karsykdom er den hyppigste dødsårsaken i Norge?

Risiko for hjerte- og karsykdom kjennes ikke på kroppen- det må måles. Kjenner du ikke dine verdier kan det være lurt å måle disse. Kolesterol, blodtrykk, blodsukker (langtidsblodsukker) og BMI er alle verdier som kan gi deg en pekepinn på din risiko. Forskning viser at 8 ukers innsats, med små endringer i livsstil i gunstig retning, kan senke verdiene og redusere din risiko for hjerte- og karsykdom. Du kan selv påvirke din risiko. Bruk informasjonen til selv å ta et aktivt valg om en sunnere livsstil. Fokus på fysisk aktivitet sammen med et sunt kosthold vil kunne påvirke dine verdier og din risiko i riktig retning. Reduser inntaket av sukker og ugunstig (mettet) fett og spis mer frukt og grønt. Et bra tips kan være å bytte ut ugunstig (mettet) fett med gunstig (umettet) fett. Se bytteliste på for eksempel suntfett.no. For deg som røyker vil røykeslutt redusere din risiko for hjerte- og karsykdom betydelig.

Fem Hjertesunne råd:

1. Vær fysisk aktiv: Voksne bør være fysisk aktive minst 30 minutter om dagen. Bruk bena og sykkelen fremfor bilen, ta trappen i stedet for heisen. Jevnlig fysisk aktivitet har flere fordeler: 

  • Det gode kolesterolet vil øke
  • Blodtrykket vil synke
  • Vekten vil stabiliseres
  • Du får mer overskudd

2. Spis hjertesunt: Å spise sunt er gunstig for alle. Et sunt kosthold handler om variasjon, og ikke nødvendigvis om å kutte ut matvarer. Følger du myndighetenes kostholdsråd kan du være trygg på at dette er råd som er godt dokumentert. Du gjør mye selv med enkle grep. Spis mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornvarer, mindre sukker og mindre salt. Velg matvarer som inneholder umettet fett fremfor mettet fett 

3. Stump røyken: Dersom du røyker, er røykestopp det beste du kan gjøre for helsen din. På apoteket finnes ulike nikotinerstatningsprodukter for deg som ønsker å slutte å røyke. Ta gjerne kontakt med apoteket hvis du ønsker informasjon om hva som passer deg best. 

4. Sjekk familiehistorien din: Er det noen i nær familie som har hjerte-kar sykdom kan det være smart å sjekke ut din risiko.

5. Sjekk dine verdier: Om du ikke kjenner dine verdier kan det være smart å måle disse. Vi gir deg råd ut fra dine målte verdier om hvordan du kan leve mer hjertesunt

I utvalgte Boots apotek tilbyr vi tjenesten Hjertehelse hvor vi måler:   

  •          Blodtrykket
  •          Kolesterolet
  •          Blodsukkeret
  •          BMI 

Tjenesten koster 450 kroner og tar ca 20 minutter å gjennomføre. 



Lik, Følg eller Del på sosiale medier